Kalusto

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista kuttereista, kevyemmistä kesäveneistä ja Perämeren hydrokoptereista.

Nopeat luotsiveneet

Määrä: 30 kappaletta
Valmistajat: Kewatec, Uudenkaupungin työvene,
Marine Alutec
Valmistusvuodet: 1986 – 2012
Valmistusmateriaali: alumiini
Kantavuus: 6 - 10 henkilöä
Pituus: 9 – 16 m
Paino: 7,5 – 15 tonnia
Syväys: 1 – 1,5 metriä
Nopeus: 20 – 29 kn
Kulutus: 80 -170 l / h
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 15 – 20 vuotta

 

Luotsikutterit

Määrä: 33 kappaletta
Valmistajat: Uudenkaupungin työvene,
Teijon Telakka,
Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö,
Haminan konepaja
Valmistusvuodet: 1966 - 2012
Valmistusmateriaali: teräs
Kantavuus: 10 henkilöä
Pituus: 10 – 16 m
Paino: 45 – 60 tonnia
Syväys: 1,8 – 2,4 metriä
Nopeus: 10 kn
Kulutus: 60 -170 l / h
Jääominaisuus: 25 – 45 cm kiintojää
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 20 – 25 vuotta

 

Hydrokopterit

Määrä: 10 kappaletta
Valmistaja: Arctic Ant, Larsmo
Valmistusvuodet: 2002 – 2012
Valmistusmateriaali: lasikuitu
Kantavuus: 4 henkilöä
Hydraulinen runko-ohjaus
Hiilikuitupotkuri
Jousitus: kääntövarsi tai ilma
Maksiminopeus: jäällä 40 km/h, avovedessä 10 kn

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 21.7.2017 Sedov ja kaverit

    Meillähän on nyt Tall Ships Races täällä Turussa. Olisi itsestään selvää blokkailla hienoista vanhoista purjelaivoista ja siitä, kuinka hienoja ne ovat. Ovathan ne ja on se luotsillekin mukavaa vaihtelua. Palella ulkona heinäkuussa… Suomen kesä, da da. En siis...

  • 18.5.2017 Sairastuin

    …saabismiin pari vuotta sitten (tässä vaiheessa tarkkaavaisimmat ovat jo havainneet, että tämä kirjoitus ei liity luotsaukseen millään tavalla). Saabismista ei voi parantua, mutta se voidaan sopivalla lääkityksellä pitää hallinnassa. Esimerkkinä Motonetin...