Mene sisältöön

Vakaasti väylällä - Finnpilotille ISO 9001 –sertifikaatti

12.12.2011

Finnpilot Pilotage Oy:n toiminta on auditoitu ISO 9001 –laatustandardin mukaisesti. Maailmassa toimii vain kymmenkunta laatusertifioitua luotsausyhtiötä.

”Sertifikaatti kertoo työmme tasosta, erityisesti ammattitaitoisesta ja asiantuntevasta henkilöstöstä. Luotsausmaksulla saa Finnpilotilta taattua laatua,” toteaa yhtiön toimitusjohtaja Matti Pajula. Hän on myös hyvin ylpeä siitä, että Finnpilot on kehitystyössään uranuurtaja. Maailmassa on vain kymmenkunta luotsausyhtiötä, jotka ovat hankkineet työlleen kansainvälisen laatusertifikaatin.

”Yhtiömme toimintaa säätelevät lait, asetukset ja viranomaismääräykset. Haluamme myös parantaa asiakastyytyväisyyttä ja koko organisaation toimintaa. ISO 9001 -sertifikaatti on meille tärkeä askel oikeaan suuntaan, koska siinä mitataan molempia: vaatimustenmukaisuutta ja laatua, ” sanoo Pajula.

Matti Pajulan mukaan kehittäminen ei lopu tähän. Nyt on rakennettu perusta jatkuvalle parantamiselle. ”Luotsaus on tärkeää turvallisuustyötä, jota tehdään ihmisten, ympäristön ja merenkulun hyväksi. Vastuulliseen yritystoimintaan kuuluu jatkuva kehittäminen,” painottaa Matti Pajula, joka on luotsannut Finnpilotin toimintaa jo vuodesta 2004.

ISO 9001 -standardin tärkeimmät kohdat ovat:ISO_9001_COL_intra.jpg
• laadunhallintajärjestelmä
• johdon vastuu
• resurssien hallinta
• palvelun toteuttaminen
• mittaaminen, analysointi ja parantaminen

Finnpilotin auditoinnin suoritti Det Norske Veritas (DNV). DNV:n arvion mukaan Finnpilotin luotsausprosessi on kokonaisuudessaan hyvin hallinnassa ja käytetyt mittarit ovat loogisia ja kattavia. Luotsaustapahtumat toteutettiin vaikuttavasti.

Poikkeamien hallintaa ja korjaavien toimenpiteiden seurantaa voidaan edelleen kehittää. Työturvallisuuteen ja ympäristöön liittyvien riskien tarkempi kartoitus ja arviointi voisi DNV:n mukaan tukea toiminnan ohjausta.

Toimitusjohtaja Matti Pajula, 0400 449493
Laatuvastaava, kuljetusjohtaja Jarkko Saulio, 040 5333435