Kalusto

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista luotsikuttereista, nopeista luotsiveneistä ja Perämeren hydrokoptereista.

Nopeat luotsiveneet

Määrä: 30 kappaletta
Valmistajat: Kewatec, Uudenkaupungin työvene,
Marine Alutec
Valmistusvuodet: 1986 – 2012
Valmistusmateriaali: alumiini
Kantavuus: 6 - 10 henkilöä
Pituus: 9 – 16 m
Paino: 7,5 – 15 tonnia
Syväys: 1 – 1,5 metriä
Nopeus: 20 – 29 kn
Kulutus: 80 -170 l / h
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 15 – 20 vuotta

 

Luotsikutterit

Määrä: 33 kappaletta
Valmistajat: Uudenkaupungin työvene,
Teijon Telakka,
Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö,
Haminan konepaja
Valmistusvuodet: 1966 - 2012
Valmistusmateriaali: teräs
Kantavuus: 10 henkilöä
Pituus: 10 – 16 m
Paino: 45 – 60 tonnia
Syväys: 1,8 – 2,4 metriä
Nopeus: 10 kn
Kulutus: 60 -170 l / h
Jääominaisuus: 25 – 45 cm kiintojää
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 20 – 25 vuotta

 

Hydrokopterit

Määrä: 10 kappaletta
Valmistaja: Arctic Ant, Larsmo
Valmistusvuodet: 2002 – 2012
Valmistusmateriaali: lasikuitu
Kantavuus: 4 henkilöä
Hydraulinen runko-ohjaus
Hiilikuitupotkuri
Jousitus: kääntövarsi tai ilma
Maksiminopeus: jäällä 40 km/h, avovedessä 10 kn

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 5.10.2018 Mikä on turvallista?

    Jaa, syksy saa. Lehti puussa kellastaa ja hyöky meren ärjyvän rantaan voimalla paukahtaa. Trallalaa. Onneksi opiskelin merenkulkua, enkä kultturiantropolologiaa. Jään Räikköselle haikurunoudessa. Muun muassa. Ennustan: kohta ripsahtaa ensilumi. Se on jokin...

  • 25.9.2018 Kehittämättömyydessänsä

    Hei taas. Toivottavasti ette kyllästy, kun olen jatkuvasti äänessä. Onkohan siitä nyt jo monta vuotta, kun päätettiin olla digitalisaation edelläkävijöitä ja ihan maailman kärjessä kaikissa älykkäissä asioissa? Viisi viiva kymmenen ehkä. Se on sinänsä hieno...