Kalusto

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista kuttereista, kevyemmistä kesäveneistä ja Perämeren hydrokoptereista.

Nopeat luotsiveneet

Määrä: 30 kappaletta
Valmistajat: Kewatec, Uudenkaupungin työvene,
Marine Alutec
Valmistusvuodet: 1986 – 2012
Valmistusmateriaali: alumiini
Kantavuus: 6 - 10 henkilöä
Pituus: 9 – 16 m
Paino: 7,5 – 15 tonnia
Syväys: 1 – 1,5 metriä
Nopeus: 20 – 29 kn
Kulutus: 80 -170 l / h
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 15 – 20 vuotta

 

Luotsikutterit

Määrä: 33 kappaletta
Valmistajat: Uudenkaupungin työvene,
Teijon Telakka,
Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö,
Haminan konepaja
Valmistusvuodet: 1966 - 2012
Valmistusmateriaali: teräs
Kantavuus: 10 henkilöä
Pituus: 10 – 16 m
Paino: 45 – 60 tonnia
Syväys: 1,8 – 2,4 metriä
Nopeus: 10 kn
Kulutus: 60 -170 l / h
Jääominaisuus: 25 – 45 cm kiintojää
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 20 – 25 vuotta

 

Hydrokopterit

Määrä: 10 kappaletta
Valmistaja: Arctic Ant, Larsmo
Valmistusvuodet: 2002 – 2012
Valmistusmateriaali: lasikuitu
Kantavuus: 4 henkilöä
Hydraulinen runko-ohjaus
Hiilikuitupotkuri
Jousitus: kääntövarsi tai ilma
Maksiminopeus: jäällä 40 km/h, avovedessä 10 kn

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 15.11.2017 Normi päivä konttorissa

    Hei ninetofiver siellä! Aloitit päivän viemällä lapset hoitoon? Sitten bussilla tai junalla byrooseen? Parit paltsut, lounas, meilit ja tuskailua pomon deadlinea lähestyvän keissin kanssa? Himaan kaupan ja dagiksen kautta? Illalla kahvakuula ja huomenna sama...

  • 30.10.2017 Negaatioita 2

    Mua oikeastaan ärsyttää itseänikin kirjoitella tällaista. En yleisesti koe olevani vastarannan kiiski, menneisyyteen takertuja tai muutosvastarinnan airut numero 1 oikein missään asiassa. Päinvastoin: innostun uudesta ja tykkään kokeilla kaikenlaista. Nyt on...