Kalusto

Finnpilotin kalusto koostuu talvikäytössä olevista luotsikuttereista, nopeista luotsiveneistä ja Perämeren hydrokoptereista.

Nopeat luotsiveneet

Määrä: 30 kappaletta
Valmistajat: Kewatec, Uudenkaupungin työvene,
Marine Alutec
Valmistusvuodet: 1986 – 2012
Valmistusmateriaali: alumiini
Kantavuus: 6 - 10 henkilöä
Pituus: 9 – 16 m
Paino: 7,5 – 15 tonnia
Syväys: 1 – 1,5 metriä
Nopeus: 20 – 29 kn
Kulutus: 80 -170 l / h
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 15 – 20 vuotta

 

Luotsikutterit

Määrä: 33 kappaletta
Valmistajat: Uudenkaupungin työvene,
Teijon Telakka,
Holming Oy, Uudenkaupungin veneveistämö,
Haminan konepaja
Valmistusvuodet: 1966 - 2012
Valmistusmateriaali: teräs
Kantavuus: 10 henkilöä
Pituus: 10 – 16 m
Paino: 45 – 60 tonnia
Syväys: 1,8 – 2,4 metriä
Nopeus: 10 kn
Kulutus: 60 -170 l / h
Jääominaisuus: 25 – 45 cm kiintojää
Katsastettu III- liikennealueelle
Käyttöikä 20 – 25 vuotta

 

Hydrokopterit

Määrä: 10 kappaletta
Valmistaja: Arctic Ant, Larsmo
Valmistusvuodet: 2002 – 2012
Valmistusmateriaali: lasikuitu
Kantavuus: 4 henkilöä
Hydraulinen runko-ohjaus
Hiilikuitupotkuri
Jousitus: kääntövarsi tai ilma
Maksiminopeus: jäällä 40 km/h, avovedessä 10 kn

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 22.3.2018 Eislootse von Schärenmeer

    Otsikko mukailee Saksan television aikanaan Perämereltä tekemää dokumenttielokuvaa, jossa esiintyy legendaarisia kolleegojani Merenkulkulaitoksen karvalakki päässä. Viele Grüße nach Kemi. Jääherkkua on saatu maistaa täällä etelässäkin, ja kyllähän siinä...

  • 15.1.2018 Winter pending

    Pakkasukko on ottanut Etelä-Suomessakin homman haltuun vihdoin. Sisämaassa alkaa olla hanget korkeat nietokset, mutta etelärannikon saaristossa on edelleen synkkää kuin mörön pyllyssä. Viimeisin oikea jäätalvi oli etelässä toistaiseksi 2010, jolloin jäärännit...