28.9.2018

Finnpilotin oma tutkinta luotsiveneonnettomuudesta yhteneväinen OTKESin löydösten kanssa

Onnettomuustutkintakeskuksen tänään julkaistun, viime joulukuista luotsiveneonnettomuutta koskevan selostuksen esiin nostamat toimenpidesuositukset on tunnistettu myös Finnpilotin omissa selvityksissä. Suosituksista suurin osa on jo viety käytäntöön vuoden 2018 aikana. Esimerkiksi evakuointireittejä on parannettu kaikissa onnettomuusveneen tyyppisissä veneissä.

26.9.2018

Luotsauksen hinta ei nouse vuonna 2019

Luotsausmäärien kasvu on seurannut Suomen ulkomaankaupan positiivista kehitystä. Finnpilot on onnistunut vastaamaan alusliikenteen kasvavaan luotsaustarpeeseen pitkäjänteisellä suunnittelulla ja jatkuvalla toiminnan kehittämisellä. Luotsausmaksut säilyvät vuonna 2019 edellisvuoden tasolla.

26.9.2018

Marko Jaaranen on valittu Saimaan luotsausalueen alueluotsivanhimmaksi

Merikapteeni Marko Jaaranen on valittu Finnpilotin Saimaan luotsausalueen alueluotsivanhimmaksi. Jaaranen aloittaa uudessa tehtävässään 1.10.2018.

6.9.2018

Pasi Paldanius Finnpilotin koulutus- ja turvallisuuspäälliköksi

Pasi Paldanius

Pasi Paldanius

Finnpilotin koulutus- ja turvallisuuspäällikön tehtävään on nimitetty merikapteeni Pasi Paldanius. Hän siirtyy tehtäväänsä Finnpilotin Saimaan alueluotsivanhimman tehtävästä. Roolissaan Paldanius raportoi suoraan toimitusjohtaja Kari Kososelle.

15.8.2018

Finnpilot hakee luotseja Saaristomerelle ja Kokkolaan

2.8.2018

Finnpilot myy kolme käytöstä poistettua luotsivenettä

Finnpilot Pilotage myy käytöstä poistetut nopeat luotsiveneet Raahessa ja Kokkolassa sekä jäissä kulkevan, käytöstä poistetun luotsikutterin Paraisilla.

21.6.2018

Finnpilot hakee luotseja Saimaan luotsausalueelle

5.6.2018

Finnpilot hakee luotsia Helsingin luotsausalueelle, Emäsalon tukiasemalle

26.4.2018

Vesa-Matti Kantala Finnpilotin digitaalisten palveluiden kehityspäälliköksi

22.3.2018

Finnpilot Pilotage Oy hakee luotsikutterinhoitajia Saaristomeren luotsausalueelle Utö luotsiasemalle

21.3.2018

Luotsausmäärät kääntyivät kasvuun vuonna 2017

Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen

Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen

13.3.2018

Laura Kaustinen on Finnpilotin uusi viestintäpäällikkö

17.1.2018

Tiedote: Onnettomuustutkintakeskuksen 17.1.2018 julkaisema tiedote koskien L242:n onnettomuutta

Viittaus: Otkes:n 17.1.2018 julkaisema tiedote koskien L242:n onnettomuutta

11.1.2018

Konerikon saanutta luotsivenettä hinataan luotsiasemalle

31.12.2017

Luotsauksen hinta ei nouse vuonna 2018

Luotsausmäärien positiivinen kehitys ja luotsaustoiminnan tehokas organisointi mahdollistavat luotsausmaksujen pitämisen ensi vuonna samalla tasolla kuin nyt.

19.12.2017

Keräys Emäsalon onnettomuuden uhrien omaisten hyväksi

Luotsikutterinkuljettajat – Lotskutterförarna ry, Merimieskirkko ja Finnpilot ovat käynnistäneet yhdessä keräyksen luotsiveneonnettomuuden uhrien omaisten ja erityisesti lasten hyväksi.

14.12.2017

Onnettomuuskeskuksen tutkintapäätös

M2017-04 Luotsivene 242 (fin) kaatuminen ja uppoaminen Suomenlahdella, Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017

11.12.2017

Finnpilot suree – luotsiasemilla hiljainen hetki tänään

Perjantaina uponneen luotsiveneen nosto tehdään yhteistyössä Otkesin ja SYKEn kanssa. Veneen valmistajan ja tarkastajan kanssa käydään jo tänään läpi onnettomuuden kulkua. Emäsalon luotsiasemalla on laadittu alustava tilannekuva tapahtumista.

9.12.2017

Luotsiveneen onnettomuus Emäsalossa – molemmat kutterinhoitajat menehtyivät

”Haluan esittää syvän osanottoni onnettomuudessa menehtyneiden luotsikutterinhoitajien omaisille sekä työtovereille ja kiittää kaikkia pelastustöihin osallistuneita,” sanoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

8.12.2017

Rajan tilannetiedote: Meripelastusoperaatio Suomenlahdella jatkuu

Tänään iltapäivällä alkanut meripelastusoperaatio Suomenlahdella jatkuu.

Kaatunut luotsivene vajosi nostotoimenpiteiden aikana, eikä uppoamista voitu estää. Sukeltajat suorittavat pelastussukellusta uponneeseen veneeseen.

Toistaiseksi veneestä ei ole löytynyt ihmisiä. Myös pintaetsinnät alueella jatkuvat henkilöiden löytämiseksi.

8.12.2017

Onnettomuus Emäsalossa, tiedote klo 22

Luotsivene on L242 kaatunut Emäsalon edustalla tänään klo 16.58. Vene kelluu pinnalla meressä pohja ylöspäin.

Meripelastajat ovat paikalla ja luotsiveneen kääntämistä oikein päin valmistellaan edelleen.

Kateissa on kaksi henkilöä, jotka työskentelevät Finnpilotissa luotsikutterinhoitajana.

8.12.2017

Rajavartiolaitoksen tilannetiedote Emäsalosta

Tilannetiedote, klo 20.38: Operaatio kaatuneen luotsiveneen kääntämiseksi jatkuu

Porvoon majakan eteläpuolella kaatuneen luotsiveneen pelastustyöt jatkuvat. Veneen pohja näkyy veden pinnalla ja toimenpiteet onnettomuusaluksen kääntämiseksi jatkuvat merivartioston toimesta. Kahta kadoksiin joutunutta henkilöä ei ole vielä löydetty. Aluksen kääntämisen jälkeen selviää, ovatko henkilöt veneen sisällä.

Paikalla on edelleen Rajavartiolaitoksen kaksi partiovenettä, vartiolaiva Turva sekä kaksi helikopteria. Lisäksi pelastustoimiin osallistuu kaksi luotsivenettä, yksi vapaaehtoisten meripelastajien vene Porvoosta, pelastuslaitoksen MIRG-ryhmä sekä henkilöstöä Porvoon pelastuslaitokselta. Vartiolaiva Turva toimii onnettomuuspaikan johtajana.

Meripelastuslohkokeskus tiedottaa lisää tilanteen edetessä.


8.12.2017

Onnettomuus Emäsalossa, tiedote klo 20

Luotsivene 242 on kaatunut Emäsalon edustalla tänään klo 16.58 lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa.

Veneessä oli kaksi henkilöä, jotka olivat menossa noutamaan luotsia luotsattavasta aluksesta. Vene on 15 metriä pitkä ns. nopea luotsivene.

Vene kelluu pinnalla meressä pohja ylöspäin. Meripelastajat ovat paikalla. Kateissa on kaksi henkilöä, jotka työskentelevät Finnpilotissa luotsikutterinhoitajana.

Tiedotamme lisää tunnin kuluttua.

8.12.2017

Rajavartiolaitoksen tilannetiedote Emäsalon onnettomuudesta

Tilannetiedote: Luotsiveneen pelastustoimet käynnissä Suomenlahdella

Porvoon majakan eteläpuolella kaatuneen luotsiveneen pelastustyöt etenevät. Paikalla olevat Rajavartiolaitoksen partioveneet ja helikopterit suorittavat pintaetsintää. Vartiolaiva Turva on aloittanut operaation onnettomuusaluksen kääntämiseksi. Kaksi kadonnutta henkilöä on edelleen kateissa.


Meripelastuslohkokeskus tiedottaa lisää tilanteen edetessä.

8.12.2017

Onnettomuus Emäsalossa

Luotsivene on kaatunut Emäsalon edustalla tänään klo 16.58. Vene kelluu pinnalla meressä pohja ylöspäin.

Meripelastajat ovat paikalla ja rajanvartiolaitoksen Turva on tulossa onnettomuuspaikalle.

Kateissa on kaksi henkilöä, jotka työskentelevät Finnpilotissa luotsikutterinhoitajana.

Luotsaus on toistaiseksi keskeytetty Emäsalon väylällä.

Tiedotamme lisää tunnin kuluttua.

29.11.2017

Finnpilot valaisee Harmajan majakan Suomi 100 –juhlan kunniaksi

Finnpilot haluaa Harmajan valoteoksella kunnioittaa juhlapäivää ja kertoa merenkulkijoiden arvokkaasta työstä 100-vuotiaan Suomen historiassa. Harmajalle rakennetaan viikoksi 4.-11.12. valot, joilla majakan kivijalka valaistaan Suomi 100 –tunnuksilla. Toinen tunnus näkyy etelään Helsingin rannoille ja toinen merelle päin tervehdyksenä kaikille merellä kulkeville ja matkustaville.

21.11.2017

Luotsausyhtiö Finnpilot tervehtii valoteoksella 100-vuotiasta Suomea

Suomi Finland 100 -tunnus heijastetaan Harmajan majakan kivijalkaan kahdelle puolelle 4.-11.12.

19.10.2017

Finnpilot Pilotage Oy mukaan ITS Finland älyliikenneverkostoon

Finnpilot Pilotage Oy liittyy 19.10. mukaan ITS Finland –yhdistykseen, jonka tavoitteena on luoda kansalaisia ja elinkeinoelämää hyödyttäviä konkreettisia älyliikenteen palveluja. Finnpilot tuo yhdistykseen erityisesti merenkulun osaamista.

12.10.2017

Finnpilot Pilotage Oy mukaan One Sea -hankkeeseen

Finnpilot Pilotage Oy liittyy mukaan One Sea –ekosysteemiin, jonka tavoitteena on tuoda autonominen meriliikenne Itämerelle. Luotsaus tulee olemaan olennainen osa autonomisen meriliikenteen hallintaa.

7.10.2017

LVM: Etäluotsausta koskeva arviomuistio lausuntokierrokselle

Luotsauslakia halutaan uudistaa sallimaan myös etäluotsauksen kokeilut. Lakimuutoksen tavoitteena on poistaa etäluotsauksen kokeilun esteet ja mahdollistaa uusien teknologioiden kokeilu sekä tiedon laajempi hyödyntäminen luotsaustoiminnassa.

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 5.10.2018 Mikä on turvallista?

    Jaa, syksy saa. Lehti puussa kellastaa ja hyöky meren ärjyvän rantaan voimalla paukahtaa. Trallalaa. Onneksi opiskelin merenkulkua, enkä kultturiantropolologiaa. Jään Räikköselle haikurunoudessa. Muun muassa. Ennustan: kohta ripsahtaa ensilumi. Se on jokin...

  • 25.9.2018 Kehittämättömyydessänsä

    Hei taas. Toivottavasti ette kyllästy, kun olen jatkuvasti äänessä. Onkohan siitä nyt jo monta vuotta, kun päätettiin olla digitalisaation edelläkävijöitä ja ihan maailman kärjessä kaikissa älykkäissä asioissa? Viisi viiva kymmenen ehkä. Se on sinänsä hieno...