15.6.2017 16.00

Yhteistyösopimus luotsaukseen liittyvän kulttuuriperinnön tallentamisesta

Suomen kansallismuseo ja Finnpilot Pilotage Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen luotsitoimeen liittyvän kulttuuriperinnön tallentamisesta. Sopimus vahvistaa yhteistyötä merellisen kulttuuriperinnön tallennuksessa sekä edistää valtion kulttuuriperinnön kestävää hoitoa, suojelua ja saavutettavuutta.

Kansallismuseossa merellisestä kulttuuriperinnöstä vastaavalla Suomen merimuseolla ja Finnpilot Pilotage Oy:llä edeltäjäorganisaatioineen on pitkäaikainen kokemus keskinäisestä yhteistyöstä liittyen luotsausta koskevaan museotoimintaan. Yhteistyösopimuksen mukaisesti Finnpilot Pilotage Oy tallentaa hallinnassaan olevan merenkulkuun tai merenkulun tukitoimintoihin liittyvän, kansallisesti merkittävän kulttuurihistoriallisen esineistön Suomen merimuseon hallinnoimaan merenkulun kansalliskokoelmaan. 


Finnpilot Pilotage Oy tuottaa luotsauspalvelua, jolla varmistetaan merenkulun turvallisuus ja sujuvuus sekä ennaltaehkäistään ympäristöonnettomuuksia. Yhtiö toimii valtakunnallisesti Suomen aluevesillä ja Saimaalla käytössään 21 luotsi- tai tukiasemaa. Yhtiö työllistää yli 300 luotsauksen ammattilaista. Vuonna 2016 juhlittiin luotsauksen 320-vuotisjuhlaa.

Kansallismuseo on kansallinen kulttuurihistorian museo, jonka tehtävänä on huolehtia kulttuurihistoriallisen kansallisomaisuuden kartuttamisesta, hoidosta ja näytteillä pidosta. Kansallismuseon kokoelmia on kerätty 1700 -luvulta alkaen. Kansallismuseo tuottaa Suomen merimuseossa Kotkassa merellisen kulttuuriperinnön kokoelma-, näyttely- ja tapahtumapalveluja.

Lisätietoja antavat
Suomen merimuseon johtaja Tiina Mertanen, tiina.mertanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6481
Viestintäpäällikkö Sari Turkkila, sari.turkkila@finnpilot.fi, puh. 040 526 3348, Finnpilot Pilotage Oy

Lehdistökuvia


www.kansallismuseo.fi                               
www.finnpilot.fi

 

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 10.12.2017 Suurta surua

      Emäsalossa tapahtui 8.12. onnettomuus, jossa menehtyi kaksi kutterinhoitajaa. Olemme raskain mielin, koko Finnpilotin henkilökunta. Tuo kyseinen työtehtävä oli täysin rutiininomainen. Ei mitään erikoista sään suhteen, ja kaikki muutenkin ihan arkipäiväistä.

  • 15.11.2017 Normi päivä konttorissa

    Hei ninetofiver siellä! Aloitit päivän viemällä lapset hoitoon? Sitten bussilla tai junalla byrooseen? Parit paltsut, lounas, meilit ja tuskailua pomon deadlinea lähestyvän keissin kanssa? Himaan kaupan ja dagiksen kautta? Illalla kahvakuula ja huomenna sama...