21.6.2017 15.00

Uusi luotsivene Finnpilotille Kotkaan

Luotsivene L243 on juuri otettu käyttöön Orrengrundin saariasemalla ja palvelee sieltä Kotkan luotsausaluetta. Vene saatiin asemalle sopivasti ennen kesän suurtapahtumaa eli Tall Ships Races Kotkaa.

Uudessa veneessä on huomioitu turvallisuuden, työskentelyolosuhteiden ja taloudellisuuden kannalta keskeisiä kehitystarpeita. Polttoaineenkulutus laski, vaikka vene onkin aiempaa kookkaampi. Veneen ominaisuudet ja varustus auttavat Finnpilotin henkilökunnan työkyvyn ylläpitämisessä vaikeissakin olosuhteissa.

"Voimme kerätä talteen kaiken tarvittavan datan veneen liikkumisesta ja sen koneiden toiminnasta. Tämä antaa meille aiempaa paremmat mahdollisuudet toimintamme kehittämiseen ja veneen kunnon ylläpitämiseen. Luotsikutterinhoitajamme ovat osallistuneet mm. veneen ohjaamoergonomian kehittämiseen,” kertoo kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara.

Nopea vene on varsin tervetullut Kotkan luotsausalueelle, jonne kaasuputken mahdollinen rakentaminen on tuomassa lisää liikennettä. Heinäkuussa Tall Ships Racen myötä Kotkaan saapuvat suuret purjealukset tuovat myös omat haasteensa ja vene pääsee hyvään testiin.

Uuden Pilot 1600 luotsiveneen valmistaja on Kokkolassa sijaitseva Kewatec Aluboat. ”Pilot 1600 on hyvä lisä aluskalustoomme, olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Kewatecin kanssa,” sanoo Marjasvaara.

Lisätiedot
Kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara, aki.marjasvaara@finnpilot.fi, puh. +358 503718212

Luotsivene L 243, Pilot 1600 -sarja
Kokonaispituus: on 16.25 m
Rungon pituus: 14,99 m
Kannen leveys: 5,20 m
Syväys: 1,3 m
Paino: 17 000 kg
Koneet: 2 x Scania DI 13 070M, 500 hp/1800 rpm
Polttoainetankit: 2400 L (4 x 595 L)

 

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 22.3.2018 Eislootse von Schärenmeer

    Otsikko mukailee Saksan television aikanaan Perämereltä tekemää dokumenttielokuvaa, jossa esiintyy legendaarisia kolleegojani Merenkulkulaitoksen karvalakki päässä. Viele Grüße nach Kemi. Jääherkkua on saatu maistaa täällä etelässäkin, ja kyllähän siinä...

  • 15.1.2018 Winter pending

    Pakkasukko on ottanut Etelä-Suomessakin homman haltuun vihdoin. Sisämaassa alkaa olla hanget korkeat nietokset, mutta etelärannikon saaristossa on edelleen synkkää kuin mörön pyllyssä. Viimeisin oikea jäätalvi oli etelässä toistaiseksi 2010, jolloin jäärännit...