11.12.2017 15.00

Finnpilot suree – luotsiasemilla hiljainen hetki tänään

Perjantaina uponneen luotsiveneen nosto tehdään yhteistyössä Otkesin ja SYKEn kanssa. Veneen valmistajan ja tarkastajan kanssa käydään jo tänään läpi onnettomuuden kulkua. Emäsalon luotsiasemalla on laadittu alustava tilannekuva tapahtumista.

”Kiitämme lämpimästi kaikkia tahoja, jotka ovat myötäeläneet surussamme tänä raskaana aikana. Olemme saaneet runsaasti osanottoviestejä, joista on koko henkilöstölle suuri tuki. Kiitos siitä. Välitämme viestit myös onnettomuudessa menehtyneiden omaisille,” kertoo Finnpilot Pilotage Oy:n toimitusjohtaja Kari Kosonen

Tänään klo 12 kaikilla Finnpilotin luotsiasemilla on pyritty viettämään minuutin mittainen hiljainen hetki onnettomuudessa menehtyneiden muistoksi. ”Meriliikenne ei kuitenkaan pysähdy, joten hoidamme perustehtävämme normaalisti myös tänään,” sanoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen. Työntekijöille on annettu veneiden turvalliseen operointiin lisäohjeita ja työsuojelutoimikunta on kokoontunut.

Finnpilot ja Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes suunnittelevat yhdessä uponneen luotsiveneen nostoa. Luotsivene nostetaan Otkesin luvalla ja ohjauksessa. Ympäristöturvallisuutta valvoo Suomen Ympäristökeskus SYKE.

”Nosto tällä kelillä ja tuosta syvyydestä on haastava ja siinä ei oteta riskejä,” sanoo Finnpilotin kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara. Alustava nostosuunnitelma valmistuu maanantain aikana ja sen jälkeen sitä käsitellään Otkesin kanssa. Nosto tapahtuu seuraavien kahden viikon aikana säiden salliessa.

Finnpilotin työntekijöillä on tänään mahdollisuus osallistua yhtiön yhdessä työterveyshuollon kanssa järjestämään kriisitukeen luotsiasemilla. Helsingin alueella Emäsalossa ja Harmajalla kriisipalavereja järjestettiin jo viikonloppuna. Kriisiapua jatketaan niin kauan kuin siihen on tarvetta.

Luotsivene L242 upposi perjantaina 8.12. ja kaksi Finnpilotin työntekijää menehtyi onnettomuudessa. Finnpilot ei anna uhreista tietoja julkisuuteen. Nopea luotsivene L242 oli malliltaan Kewatec Pilot 1500, ja toimitettiin Finnpilotille syksyllä 2015. Vene on 15,4 metriä pitkä ja 5,1 metriä leveä. Vene on VTT:n tarkastama.

Onnettomuuden tutkinnasta ja siihen liittyvistä seikoista vastaa kyselyihin Onnettomuustutkintakeskus.

Lisätiedot

Finnpilot Pilotage Oy
toimitusjohtaja Kari Kosonen, puh. +358 407414625 (klo 17 jälkeen)

Onnettomuustutkintakeskus
vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila, p. 0295 150 730. 

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 15.1.2018 Winter pending

    Pakkasukko on ottanut Etelä-Suomessakin homman haltuun vihdoin. Sisämaassa alkaa olla hanget korkeat nietokset, mutta etelärannikon saaristossa on edelleen synkkää kuin mörön pyllyssä. Viimeisin oikea jäätalvi oli etelässä toistaiseksi 2010, jolloin jäärännit...

  • 10.12.2017 Suurta surua

      Emäsalossa tapahtui 8.12. onnettomuus, jossa menehtyi kaksi kutterinhoitajaa. Olemme raskain mielin, koko Finnpilotin henkilökunta. Tuo kyseinen työtehtävä oli täysin rutiininomainen. Ei mitään erikoista sään suhteen, ja kaikki muutenkin ihan arkipäiväistä.