14.12.2017 7.00

Onnettomuuskeskuksen tutkintapäätös

M2017-04 Luotsivene 242 (fin) kaatuminen ja uppoaminen Suomenlahdella, Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017

 

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla tutkinnan Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017 tapahtuneen luotsivene 242:n uppoamisen johdosta.

Luotsivene 242 oli noutamassa luotsia alukselta, kun se kaatui ja upposi. Onnettomuudessa menehtyivät luotsiveneen miehistönä toimineet kaksi henkilöä.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään merikapteeni, diplomi-insinööri Tapani Salmenhaara sekä jäseniksi filosofian maisteri Ilona Hatakka, tekniikan tohtori Jerzy Matusiak, merikapteeni Teemu Leppälä, laivanrakennusinsinööri Niklas Rönnberg, kapteeniluutnantti evp Matti Salokorpi ja erikoistutkija Heikki Harri. Tutkinnanjohtajana toimii merionnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila

 

Tutkintapäätös 13.12. (Pdf)

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 15.1.2018 Winter pending

    Pakkasukko on ottanut Etelä-Suomessakin homman haltuun vihdoin. Sisämaassa alkaa olla hanget korkeat nietokset, mutta etelärannikon saaristossa on edelleen synkkää kuin mörön pyllyssä. Viimeisin oikea jäätalvi oli etelässä toistaiseksi 2010, jolloin jäärännit...

  • 10.12.2017 Suurta surua

      Emäsalossa tapahtui 8.12. onnettomuus, jossa menehtyi kaksi kutterinhoitajaa. Olemme raskain mielin, koko Finnpilotin henkilökunta. Tuo kyseinen työtehtävä oli täysin rutiininomainen. Ei mitään erikoista sään suhteen, ja kaikki muutenkin ihan arkipäiväistä.