14.12.2017 7.00

Onnettomuuskeskuksen tutkintapäätös

M2017-04 Luotsivene 242 (fin) kaatuminen ja uppoaminen Suomenlahdella, Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017

 

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla tutkinnan Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017 tapahtuneen luotsivene 242:n uppoamisen johdosta.

Luotsivene 242 oli noutamassa luotsia alukselta, kun se kaatui ja upposi. Onnettomuudessa menehtyivät luotsiveneen miehistönä toimineet kaksi henkilöä.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään merikapteeni, diplomi-insinööri Tapani Salmenhaara sekä jäseniksi filosofian maisteri Ilona Hatakka, tekniikan tohtori Jerzy Matusiak, merikapteeni Teemu Leppälä, laivanrakennusinsinööri Niklas Rönnberg, kapteeniluutnantti evp Matti Salokorpi ja erikoistutkija Heikki Harri. Tutkinnanjohtajana toimii merionnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila

 

Tutkintapäätös 13.12. (Pdf)

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 5.10.2018 Mikä on turvallista?

    Jaa, syksy saa. Lehti puussa kellastaa ja hyöky meren ärjyvän rantaan voimalla paukahtaa. Trallalaa. Onneksi opiskelin merenkulkua, enkä kultturiantropolologiaa. Jään Räikköselle haikurunoudessa. Muun muassa. Ennustan: kohta ripsahtaa ensilumi. Se on jokin...

  • 25.9.2018 Kehittämättömyydessänsä

    Hei taas. Toivottavasti ette kyllästy, kun olen jatkuvasti äänessä. Onkohan siitä nyt jo monta vuotta, kun päätettiin olla digitalisaation edelläkävijöitä ja ihan maailman kärjessä kaikissa älykkäissä asioissa? Viisi viiva kymmenen ehkä. Se on sinänsä hieno...