21.3.2018 11.00

Luotsausmäärät kääntyivät kasvuun vuonna 2017

Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen

Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen

Kansantalouden elpyminen vilkastutti luotsaustoimintaa vuonna 2017. Luotsattuja merimaileja kertyi lähes 460 000. Kasvua edellisvuodesta tuli 4,6 prosenttia. Luotsauskertoja oli yhteensä 24 261, tasan 800 kappaletta enemmän kuin v. 2016 (3,4 % kasvu).

Lisääntyneiden liikennemäärien ja toiminnan kustannustehokkuuden yhteisvaikutuksesta Finnpilot Pilotage Oy:n taloudellinen tulos muodostui hyväksi. Tilikauden liikevaihto oli 38,1 miljoonaa euroa (36,5 milj. e v. 2016) ja liikevoitto 2,2 milj. e (0,9 milj. 2016).

Joka kolmas Suomen satamissa vieraillut alus käytti Finnpilotin luotsauspalveluja. Luotsaus lisää meriliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Suomen rannikon vaativilla väylillä. Luotsin käyttö ennaltaehkäisee poikkeustilanteita, jotka saattavat pahimmillaan johtaa laivojen karilleajoihin tai yhteentörmäyksiin.

Vuonna 2017 luotsit tekivät yhteensä 1552 poikkeamahavaintoa, joita viranomaiset voivat hyödyntää merenkulun turvallisuuden kehittämiseksi. Poikkeamat liittyivät mm. alusten tekniikkaan ja miehistön osaamiseen.

Finnpilotin venekalustoon tehdään turvallisuutta parantavia muutoksia Emäsalossa 8. 12. 2017 tapahtuneen, kahden työntekijän hengen vaatineen luotsiveneonnettomuuden johdosta. Nopeiden luotsiveneiden ohjaamoihin rakennetaan evakuoitumisluukut ennen avovesikauden alkamista.

Lisäksi toteutetaan teknisiä muutoksia, joilla pyritään estämään veden virtaaminen kyljelleen kääntyneen veneen rakenteisiin. Finnpilot jakaa kaiken onnettomuudesta keräämänsä tiedon muille alan toimijoille merenkulun turvallisuuden lisäämiseksi.

 

Finnpilot Pilotage Oy vuosiraportti 2017 verkossa: http://finnpilotvuosiraportti.fi

 

Lisätiedot
Toimitusjohtaja Kari Kosonen, puh. +358 40 7414 625

 

 
Luotsin blogikirja

Saaristomeren luotsi kertoo työstään.

  • 5.10.2018 Mikä on turvallista?

    Jaa, syksy saa. Lehti puussa kellastaa ja hyöky meren ärjyvän rantaan voimalla paukahtaa. Trallalaa. Onneksi opiskelin merenkulkua, enkä kultturiantropolologiaa. Jään Räikköselle haikurunoudessa. Muun muassa. Ennustan: kohta ripsahtaa ensilumi. Se on jokin...

  • 25.9.2018 Kehittämättömyydessänsä

    Hei taas. Toivottavasti ette kyllästy, kun olen jatkuvasti äänessä. Onkohan siitä nyt jo monta vuotta, kun päätettiin olla digitalisaation edelläkävijöitä ja ihan maailman kärjessä kaikissa älykkäissä asioissa? Viisi viiva kymmenen ehkä. Se on sinänsä hieno...